REGULAMIN
GRĘBOCICKIEJ AMATORSKIEJ LIGI PIŁKI
NOŻNEJ
SEZON 2007/08
Ø Artykuł 1 - Organizator
rozgrywek
§ 1
o Organizatorem rozgrywek GALPN
jest Gimnazjum im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w
Grębocicach,ul. Szkolna
2. Organem nadzorującym prawidłowy przebieg rozgrywek i zgodność ich
przebiegu z niniejszym regulaminem jest Zarząd Ligi powołany przez
organizatora.
Ponadto Zarząd GALPN:
1. prowadzi ewidencję zawodników oraz
statystykę rozgrywek ligowych;
2. zatwierdza zespoły i zawodników do
rozgrywek;
3. opracowuje terminarz
rozgrywek;
4. weryfikuje wyniki
spotkań;
5. rozpatruje protesty zgłaszane przez
poszczególne zespoły;
6. dokonuje obsady sędziowskiej na
poszczególne spotkania;
7. prowadzi statystykę napomnień i
wykluczeń;
8. celem GALPN jest propagowanie piłki
nożnej na terenie Gminy Grębocice i umożliwienie uprawiania tej
dyscypliny wszystkim chętnym bez względu na ich
umiejętności;
9. najważniejszą
zasadą jest rozgrywanie spotkań według zasad fair play i sportowego
ducha.
§ Artykuł 2 - Miejsce i terminy
rozgrywania spotkań
§ 2
Rozgrywki są prowadzone na
terenie Hali Sportowej w Grębocicach ul. Szkolna 2.
§ 3
1. Rozgrywki
prowadzone są zgodnie z terminarzem dostarczonym kierownikom
drużyn.
2. Wszystkie terminy spotkań są
obligatoryjne (wyjątki będzie rozpatrywał Zarząd Ligi
).
3. Jeżeli jedna z drużyn nie stawi się na
boisku najpóźniej 5 minut po terminie ustalonym przez organizatora,
sędzia odgwizduje koniec zawodów. W przypadku spóźnienia
wynikającego z przyczyn „losowych” organizator podejmuje decyzję o
późniejszym rozegraniu spotkania lub przełożeniu go na inny
termin.
4. W przypadku walkowera, drużynie
przeciwnej zostaje przyznany wynik w stosunku 5:0.
5. „Oddanie” trzeciego spotkania walkowerem
powoduje wycofanie drużyny z rozgrywek.
6. W przypadku wycofania się drużyny z
rozgrywek:
- w trakcie trwania pierwszej rundy rozgrywek anuluje się
wyniki rozegranych spotkań danego zespołu
- w trakcie trwania drugiej rundy zalicza się wyniki z
pierwszej rundy, a spotkania z udziałem danego zespołu
w drugiej rundzie weryfikuje się jako walkower dla drużyny
przeciwnej
7. Przekładanie meczów – prośbę kieruje się na piśmie
(formularze organizatora) minimum na 7 dni przed wyznaczonym
terminem meczu z uzasadnieniem. Mecz może odbyć się wcześniej,
natomiast nie później niż 14 dni po terminie. Na formularzu musi być
pisemne potwierdzenie zgody przeciwnika i nowy, ustalony termin
meczu. Dwie ostatnie kolejki nie mogą być przekładane na terminy
późniejsze. Mecze dwóch ostatnich kolejek mogą być rozegrane w
terminie wcześniejszym niż wyznaczony. W przypadku minimum 14
dniowego wyprzedzenia zmiany terminu meczu i braku zgody
przeciwnika, uzasadnienie i decyzję o przełożeniu meczu z
urzędu, podejmuje organizator
rozgrywek.
8. Terminy
spotkań drużyna może zmienić tylko dwa
razy.
Ø Artykuł 3 –
Zgłoszenie drużyny i zawodników do
rozgrywek
§ 4
§ Do rozgrywek GALPN
zostaną dopuszczone zespoły, które dopełnią w terminach ustalonych
przez Zarząd Ligi regulaminowych formalności, takich
jak:
1. Pisemne zgłoszenie zespołu, które powinno
zawierać:
- dokładną nazwę
drużyny;
- adres korespondencyjny i numer
telefonu przedstawiciela (kierownika) drużyny odpowiedzialnego
i uprawnionego do podejmowania wszystkich decyzji
techniczno-organizacyjnych;
- listę
zawodników.
§ 5
1. Drużynę mogą tworzyć mieszkańcy z jednej
lub wielu miejscowości.
2. W rozgrywkach mogą brać udział zawodnicy,
którzy są mieszkańcami Gminy Grębocice, pracują na jej terenie lub
są zarejestrowani w klubach piłkarskich działających na terenie
gminy (osoba niepełnoletnia-ukończone 14 lat musi posiadać pisemne
zezwolenie od rodziców na udział w rozgrywkach). W rozgrywkach
mogą brać udział drużyny zaproszone.
3. Zawodnik, który rozegrał w danej drużynie
jedno spotkanie nie może „przejść” do innego
zespołu.
4. Do zespołu można dołączyć nowego
zawodnika tylko do końca I rundy rozgrywek (przed
rewanżami).
5. Do
rozgrywek (sezonu) zespół może zgłosić 15 zawodników. W trakcie I
rundy można wycofać zawodnika z listy i w to miejsce zapisać
nowego.
6. Do
rozgrywek nie zostanie dopuszczony zespół, który nie złoży
organizatorowi obowiązującej listy zgłoszenia.
7. Każdy z zawodników przed
meczem musi posiadać dokument tożsamości. Jeżeli na żądanie
sędziego, takiego dokumentu nie przedłoży i zagra w meczu, jego
drużyna przegra spotkanie walkowerem.
8. Jedynymi osobami
reprezentującymi zespół w kontaktach z organizatorem jest podany na
liście zgłoszenia kierownik lub kapitan zespołu.
9. Niewykorzystanie
miejsca z 15-osobowej listy przedłożonej przed rozgrywkami, będzie
można uzupełnić przez cały okres trwania
rozgrywek.
10. W rozgrywkach mogą brać udział zawodnicy
nie mający przeciwwskazań zdrowotnych do udziału w zawodach
halowej piłki nożnej.
11. Ubezpieczenia zawodników od następstw
nieszczęśliwych wypadków mających związek z udziałem
w rozgrywkach GALPN, drużyny dokonują we własnym
zakresie.
12. Pisemne zgłoszenie (na drukach GALPN)
zawodników powinno zawierać ich dane osobiste tj. imię
i nazwisko oraz adres zamieszkania. W przypadku zawodnika
niepełnoletniego (ukończone 14 lat) pisemną zgodę rodziców (lub
prawnych opiekunów) dostarczoną osobiście do organizatora rozgrywek.
13. Poszczególni zawodnicy mogą występować
tylko w jednym zespole GALPN podczas trwania rozgrywek sezonu
2007/2008.
§ Artykuł 4 - Zmiana lub rozszerzenie
nazwy drużyny
§ 6
1. W trakcie trwania rozgrywek nie można
zmienić nazwy drużyny.
§ Artykuł 5 – System rozgrywek
§ 7
1. Liga
liczy ……… zespołów rozgrywających spotkania systemem „każdy z
każdym” w pierwszej rundzie.
2. Po
zakończeniu pierwszej rundy zespoły zostaną podzielone na dwie grupy
liczące 6 i 4 zespoły na podstawie miejsc zajmowanych po pierwszej
rundzie rozgrywek według następującego schematu
:
- Grupa
A - zespoły z miejsc 1 –
6;
- Grupa B
– zespoły z miejsc 7 – 10
5. W drugiej rundzie w
poszczególnych grupach rywalizacja prowadzona jest w systemie „każdy
z każdym”.
3. Punkty
i bramki z I rundy zaliczane zostają do ostatecznej
klasyfikacji.
§ 8
Punktacja : zwycięstwo –
3 pkt., remis – 1 pkt., porażka – 0
pkt.
§ 9
O kolejności miejsc w
tabeli decydują kolejno :
- większa ilość zdobytych
punktów,
- w przypadku uzyskania równej
ilości punktów przez dwie lub więcej drużyn, o zajętym miejscu
decydują :
a) przy dwóch zespołach:
- ilość zdobytych punktów w meczach
między tymi zespołami,
- korzystniejsza różnica między
zdobytymi i straconymi „bramkami” w spotkaniach tych
drużyn,
- korzystniejsza różnica „bramek” z
całego cyklu rozgrywkowego,
- większa ilość bramek zdobytych w
ciągu całego cyklu rozgrywkowego,
b) przy trzech i więcej zespołach sporządza
się tzw. „małą tabelę”, w której o kolejności zajętego miejsca
decydują:
- korzystniejsza różnica między zdobytymi i straconymi
„bramkami” w spotkaniach tych drużyn,
- korzystniejsza różnica „bramek” z całego cyklu
rozgrywkowego,
- większa ilość bramek zdobytych w ciągu całego cyklu
rozgrywkowego,
c) losowanie
Artykuł 6 –
Protesty
§ 10
Kierownicy
poszczególnych zespołów posiadają prawo do wnoszenia protestów
dotyczących przebiegu rozgrywek.Protesty nie mogą dotyczyć
decyzji podjętych przez
sędziów.
Protesty przyjmowane
będą jedynie w formie pisemnej najpóźniej 20 minut po zakończeniu
spotkania. Wyjątek stanowi protest, którego przedmiotem jest „gra
zawodnika nieuprawnionego”. Wówczas czas na złożenie ewentualnego
protestu wynosi 72 godziny od momentu zakończenia
spotkania.
§ 11
Wszystkie protesty
rozpatrywane są przez Zarząd Ligi.
Warunkiem rozpatrzenia
protestu jest wpłacenie kaucji w wysokości 20 zł na rzecz organizatora.
Kaucja będzie zwracana w przypadku pozytywnego rozpatrzenia
protestu.
Artykuł 7 – Sankcje
karne
§
12
1. W rozgrywkach
obowiązują kary indywidualne w postaci napomnień (żółta kartka) oraz
wykluczeń (czerwona kartka).
Ocena rodzaju
przewinienia zależy wyłącznie od sędziego prowadzącego
zawody.
§ 13
Żółta
kartka:
1. Za otrzymanie
żółtej kartki zawodnik musi opuścić boisko na 2 minuty, ale nie
dłużej niż do zdobycia bramki przez
przeciwnika.
2. Zawodnik może
zostać ukarany żółtą kartką za:
Ø Rozmyślne
zagranie ręką
Ø Popychanie
zawodnika drużyny przeciwnej
Ø Przetrzymywanie
zawodnika drużyny przeciwnej
Ø Rozmyślne
wykonywanie wznowień w sposób
nieprawidłowy
Ø Krytykowanie
orzeczeń sędziego
Ø Symulowanie
kontuzji, faulu
Ø Celowe
niezachowanie odległości od piłki przy
wznowieniach
Ø Zachowanie
prowokacyjne
Ø Podstawianie
nogi, podcięcie
Ø Inne niesportowe
zachowanie
3. Za drugą żółtą
kartkę (opłata 2 zł) zawodnik opuszcza boisko na 2 minuty bez prawa
powrotu do gry. Po otrzymaniu wykluczenia (cz.k.) wynikającego
z konsekwencji udzielenia dwóch napomnień, zawodnik może grać w
następnym meczu (pod warunkiem, że nie jest to jego 4, 7, 10 i
kolejna żółta kartka). W ewidencji kar będą widniały 2
napomnienia.
4. Po otrzymaniu
żółtej kartki przez bramkarza boisko może opuścić inny zawodnik
aktualnie przebywający na placu gry (wyznaczony przez kapitana
drużyny).
5. Po otrzymaniu
drugiej żółtej kartki bramkarz opuszcza boisko do końca
meczu.
6. Kary za żółte
kartki są kumulowane w następujący
sposób:
Ø po otrzymaniu
czwartej żółtej kartki zawodnik jest odsunięty od jednego
meczu
Ø po otrzymaniu
siódmej kartki zawodnik
jest odsunięty od jednego meczu
Ø po otrzymaniu
dziesiątej i każdej następnej kartki zawodnik jest odsunięty od jednego
meczu
Czerwona
kartka:
1. Po otrzymaniu
czerwonej kartki (opłata 5 zł) zawodnik opuszcza boisko bez prawa
powrotu do gry. Zespół gra w osłabieniu przez 5 minut, bez względu
na ilość straconych bramek.
2. Zarząd GALPN może
ukarać dodatkowo zawodnika zakazem gry na więcej spotkań w przypadku
wybitnie niesportowego zachowania.
3. Po
otrzymaniu:
Ø Pierwszej
czerwonej kartki karencja w następnym
meczu
Ø Drugiej czerwonej
kartki karencja w dwóch następnych
meczach
Ø Trzeciej
czerwonej kartki karencja w trzech następnych
meczach
4. Zawodnik może
zostać ukarany czerwoną kartką za:
Ø Gwałtowne
protestowanie zawodnika przeciw decyzji sędziego, używając w
stosunku do niego słów wulgarnych i
obelżywych
Ø Popełnienie przez
zawodnika innego czynu, który sędzia uzna jako wybitnie niesportowe
zachowanie
Ø Grę brutalną –
rozmyślne kopnięcie lub usiłowanie kopnięcia przeciwnika lub
współpartnera
Ø Grę brutalną –
rozmyślne uderzenie lub usiłowanie uderzenia przeciwnika lub
współpartnera
5. Organizator
zastrzega sobie prawo zmiany wymiaru kary w sytuacji, gdy nastąpią
dodatkowe okoliczności lub zaistnieją trudności w zakwalifikowaniu
przewinienia do odpowiedniego punktu niniejszego artykułu (do
wykluczenia zawodnika z rozgrywek
włącznie).
Artykuł 8 – Klasyfikacja
Fair Play
§
14
1. Zasady
punktacji:
▪ napomnienie / żółta kartka / – po 3 pkt
karne
▪ wykluczenie / czerwona kartka w konsekwencji dwóch źółtych
/ - 6 pkt. karnych.
▪ wykluczenie / czerwona kartka / - 9 pkt
karnych
▪ walkower zespołu – 15 pkt
karnych
▪ ponadto Zarząd GALPN posiada prawo karania dodatkowymi
punktami
zespoły, które dokonują wykroczenia porządkowe /zachowanie
przed, w trakcie i
po meczu/ oraz nagradzania za szczególne postępowania godne
sportowca.
Artykuł 9 –
Postanowienia końcowe
§
15
Za szkody powstałe
podczas trwania rozgrywek organizator będzie wyciągał konsekwencje
finansowe.
§
16
Sprawy sporne,
dyscyplinarne i nie objęte powyższym regulaminem rozstrzyga Zarząd
Ligi powołany przez organizatora.
Organizator
i Zarząd Ligi
PRZEPISY GRY
Artykuł 1 – Pole
gry.
§1
Pole gry jest
prostokątne. Wymiary: dł.40 m., szer.20
m.
§
2
Pole karne jest
wyznaczone jako obszar pola bramkowego boiska do piłki
ręcznej.
§
3
Punkt karny wyznacza się
w odległości7
mod środka linii bramkowej w równej
odległości od obu słupków bramkowych.
Drugi punkt karny
(przedłużony) wyznacza się w odległości10 mod środka
linii bramkowej w równej odległości od obu słupków
bramkowych.
§
4
Strefa zmian jest
usytuowana na tej samej stronie gry, co ławki zawodników rezerwowych
i bezpośrednio przed nimi. W obrębie tej strefy zawodnicy wchodzą i opuszczają
pole gry.
§
5
Jeżeli piłka stanie się
niezdatna do gry to grę należy przerwać. Wznowienie gry winno
nastąpić w zależności od przyczyny jej przerwania ( rozpoczęcie gry,
rzut od bramki, rzut rożny, rzut karny, rzut z autu lub rzut
sędziowski). Wymiana piłki podczas zawodów może nastąpić wyłącznie
za zgodą sędziego.
Artykuł 2 – Zawodnicy
§
6
1. Zawodnicy
poszczególnych zespołów biorących udział w rozgrywkach GALPN
zobowiązani są do występowania w jednolitych koszulkach oznaczonych
numerami, przy czym bramkarze muszą się różnić ubiorem od
pozostałych zawodników.
2. W przypadku, gdy
obydwa zespoły przystąpią do gry w bardzo podobnych strojach, sędzia
ma prawo do nakazania założenia oznaczników przez zespół, który w
terminarzu rozgrywek pełni rolę
gospodarza.
3. W drużynie
występuje czterech zawodników w polu + jeden
bramkarz.
4. Aby rozpocząć
zawody na boisku musi znajdować się minimum 3
zawodników.
5. W przypadku
zdekompletowania zespołu do 2 zawodników, sędzia przerywa spotkanie,
a wynik zostaje zweryfikowany jako walkower dla drużyny
przeciwnej.
6. Na ławce
rezerwowych mogą przebywać wyłącznie osoby wpisane do protokołu
zawodów.
Artykuł 3 –
Sędziowie.
§
7
Sędzia egzekwuje
przestrzeganie przepisów gry. Dostarcza Zarządowi Ligi informacje o
sankcjach nałożonych na zawodników lub przedstawicieli drużyny, oraz
incydentach mających związek z
zawodami.
§
8
Decyzje sędziego
dotyczące oceny faktów związanych z grą są
ostateczne.
Artykuł 4 – Czas
gry.
§ 9
Czas trwania gry:
1. 2 x 20
minut
2. Czas gry
zatrzymywany jest wyłącznie na polecenie
sędziego
3. Czas gry włączany
jest na polecenie sędziego
4. Przerwa pomiędzy
połowami trwa 5 minut.
Artykuł 5 – Rozpoczęcie
i wznowienie gry.
§
10
Drużyna wygrywająca
losowanie wybiera na którą bramkę będzie atakować podczas pierwszej
połowy meczu.
§
11
Przepisowa odległość
przeciwnika od piłki podczas jej wprowadzania do gry oraz rzutów
wolnych wynosi – 5m.
§
12
Po wyjściu piłki na aut
następuje wprowadzenie jej do gry nogą (piłka musi spoczywać
nieruchomo na
linii boiska - +-10cm). Aut wykonuje się z miejsca, w którym piłka
opuściła boisko. Dotknięcie piłką sufitu powoduje przyznanie rzutu z
autu drużynie przeciwnej zawodnika, który jako ostatni dotknął
piłki. Nie można zdobyć bramki bezpośrednio z
autu.
§
13
Czas na wprowadzenie piłki do gry – 4 sekundy. Po upływie
tego czasu piłkę przejmuje drużyna przeciwna.
§ Artykuł 6 - Gra
bramkarza.
§ 14
1. Bramkarz w polu
bramkowym może chwytać piłkę w ręce i przetrzymywać ją max
5 s.
2. Piłkę, która
opuściła boisko, bramkarz może wprowadzić do gry dowolnym sposobem w
obrębie pola bramkowego.
3. Bramkarz może
chwytać piłkę zagraną przez przeciwnika lub zagraną dowolną częścią
ciała powyżej pasa przez zawodnika swojej
drużyny.
4. Wprowadzenie
piłki do gry przez bramkarza musi nastąpić ręką lub nogą poza własne
pole karne.
5. Bramkarz może
rzucić piłkę ręką na połowę przeciwnika.
6. Bramkarz może
zdobyć bramkę ręką lub nogą podczas wznowienia
gry.
§ Artykuł 7 - Gra
niedozwolona i rzuty wolne.
§ 15
Obowiązuje bezwzględny zakaz gry ,,wślizgiem” w kontakcie z przeciwnikiem.
§ 16
1. Wszystkie rzuty wolne są rzutami wolnymi
bezpośrednimi.
2. Kwalifikacja rzutów wolnych pozostaje w
gestii sędziów.
Artykuł 8 – Faule
akumulowane.
§ 17
Faule karane rzutami
wolnymi bezpośrednimi będą kumulowane. Począwszy od szóstego
zarejestrowanego faulu jednej z drużyn w każdej połowie, egzekwowany
będzie przedłużone rzuty karny wykonywany z10 m.
Faule w polu karnym (
rzut karny ) nie będą kumulowane. Ewidencje przewinień prowadzi
sędzia spotkania.
o Artykuł 9 – Zmiany zawodników
§ 18
Zmiany dokonywane są w sposób lotny tzn. bez
zatrzymywania gry.
Zawodnik musi zejść i wejść na boisko we własnej strefie
zmian.
Zmiana musi być dokonana tak, aby na boisku nie było więcej
niż 5 graczy.
Za złą zmianę, która przeszkodziła w zobyciu bramki kapitan
może otrzymać żółtą kartkę.
Artykuł 10 –
Postanowienia końcowe
§
19
1. Nieznajomość
przepisów gry przez poszczególne zespoły nie zwalnia ich od
ponoszenia odpowiedzialności za ich
nieprzestrzeganie.
2. W
trakcie sezonu, zespół ma prawo do zmiany kierownika, po uzgodnieniu
tego faktu z organizatorem rozgrywek.
3. Sprawy
sporne wynikłe w czasie trwania Ligi rozstrzyga Organizator, którego
decyzje są niepodważalne i ostateczne.
4. Organizator zabezpiecza uczestniczącym drużynom możliwość
korzystania z szatni i sanitariatów podczas trwania
zawodów.
5. Organizator nie odpowiada za skutki kradzieży w trakcie
rozgrywek (drużyny zabezpieczają mienie we własnym
zakresie).
6. W
szatniach sali sportowej obowiązuje zakaz palenia papierosów i
spożywania alkoholu.
NA TERENIE OBIEKTU
SPORTOWEGO OBOWIĄZUJE BEZWZGLĘDNY ZAKAZ PALENIA TYTONIU I SPOŻYWANIA
NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH !!!
ORGANIZATOR I ZARZĄD
LIGI